Haastattelussa laamojen ystävä Jeff Minter

Pelitalo LLamasoftin perustaja ja ohjelmoija Jeff ’Yak’ Minter käväisi alkuvuonna Suomessa Alternative Party -tapahtumassa. Minter on nauttinut kulttistatuksesta pelialalla koodattuaan 1980-luvulla useita omalaatuisia hittipelejä 8- ja 16-bittisille kotimikroille. Sektori käväisi kyselemässä alan kunnioitetun konkarin kuulumisia. Pitkähkössä haastattelussa puidaan pelialan historiaa, nykytilaa ja pelikehitysvälineitä sekä kummastellaan Jeffin fiksaatiota laamoihin ja muihin eläimiin.

(Pahoittelemme, että haastattelun julkaisu on noin viisi kuukautta myöhässä. Syyt viivästymiseen ovat moninaiset, niitä on turha alkaa sen tarkemmin selittelemään.)

oma: Ensin nimimerkkiisi liittyvä kysymys. Olet maininnut Llamasoftin nettisivuilla, että valitsit Yak-nimimerkin, koska se mahtuu kolikkopelien high score ?listoille. Mikä on/oli suosikkikolikkopelisi?

Se on mitä luultavimmin Robotron 2084. Mielestäni Robotron on ainutlaatuinen peli, olen pelannut sitä nykypäiviin asti. Siinä kiteytyy ampumapelien perimmäinen olemus, kaikki on loistavasti tasapainossa. Pelin vaikeutuessa sinulla on aina tarpeeksi tulivoimaa selvitäksesi eteenpäin.

K2: Eli olet viettänyt tunteja ja tunteja Robotronin parissa?

Kyllä. Valitettavasti en ole koskaan omistanut Robotron-kolikkopeliä, joten en ole pelannut sitä niin paljoa, kuin olisin halunnut. Yhä nykyäänkin, jos näen sen jossain, menen pelaamaan.

K2: Sitä siis näkee yhä Ison-Britannian pelihalleissa? Kyseessähän on melko vanha peli.

Yleensä sitä ei näe, mutta aina silloin tällöin jossain vanhoja pelejä sisältävässä pelihallissa. USA:ssa on muutamia pelihalleja, jotka ovat erikoistuneet vanhoihin peleihin. Ostin muuten hiljattain itselleni vanhan arcade-tyylisen peliohjaimen, joka on samanlainen kuin vanhoissa kolikkopeleissä.

oma: Olet kirjoittanut koodia useille eri tietokoneille. Mikä on suosikkisi eri ohjelmointiympäristöistä?

Se on luultavasti nykyinen laitealustani, mutta valitettavasti en voi kertoa kyseisen konsolin nimeä. Se on haastava, mutta samalla mukava ohjelmointiympäristö. Vanhoista laitteista se on varmaankin Jaguar, koska pidin sen rautapuolesta ja se oli aika helppo alusta.

(Sittemmin on paljastunut, että Minter koodaa nykyään peliä GameCube-konsolille.)

K2: Eli Jaguar on ollut helpoin ohjelmoitava?

Helpoin on varmaankin ollut menneisyyden Commodore 64. Laitoit vain koneen päälle ja ohjelmointi voi alkaa.

oma: Onko ohjelmointi nykyään helpompaa, kun tarjolla on entistä parempia ohjelmointivälineitä?

Kyllä, ehdottomasti. Ennen vanhaan täytyi kikkailla heksalukujen kanssa, nykyään hommat luistavat paljon helpommin.

K2: Vaatiiko ohjelmointi enää yhtä paljon taitoja kuin 80-luvulla, jolloin täytyi omakohtaisesti hallita vaikeatkin koodirakenteet?

Ohjelmointi on muuttunut modernimmaksi. Eri laitteille löytyy monenlaisia ohjelmointirajapintoja, kuten DirectX, jolle löytyy hyvin samanlaisia vastineita eri konsoleista. Rajapinnat helpottavat ohjelmointia ja pelien kääntäminen alustalta toiselle on entistä helpompaa. Ohjelmointi tapahtuu usein valmiissa työympäristössä, joka on täysin irti koneesta ja sen raudasta. Itse kuitenkin tykkään hallita kokonaisuutta käsin, haluan hallita ja ymmärtää rajapinnan alla olevaa rautaa.

K2: Onko nykyään helpompaa olla hyvä ohjelmoija, kun kerran on niin paljon ohjelmointia helpottavia apuvälineitä?

Luulen, että jokainen hyvä ohjelmoija haluaa työskennellä mahdollisimman lähellä laitteistoa, ilman rajapintoja. Vaikeilla ohjelmointikielillä koodattaessa järjestelmän arkkitehtuurin ymmärtäminen on aina hyödyllistä, jotta pystyy hyödyntämään laitteen koko kapasiteetin.

oma: Mikä käyttämistäsi koneista on mielestäsi ollut kaikkein vaikuttavin? Totesit jo, että Jaguar on suosikkisi eri ohjelmistoympäristöistä.

Ilmestyessään Jaguar oli suuri askel eteenpäin. Se oli ensimmäinen laite, joka todella hallitsi polygonit. Itse olin työskennellyt polygonien kanssa aiemmin, ja Jaguar tuntui suorastaan vallankumoukselliselta. Ei se kuitenkaan ollut edes yhtä suuri hyppäys kuin nykyinen konsolini on. Harmi, etten voi kertoa, mikä konsoli työkalunani nyt on, mutta se on todella mahtava laite, nautin todella työskentelystä sen parissa.

Bookmark the permalink.

Vastaa

Connect with:

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>